Här kan du läsa om kommande föreställningar. Några är nästan klara andra i ett väldigt tidigt skede.

Hör gärna av dig om du tycker att något verkar intressant. Dina åsikter hjälper oss att prioritera

Valphjärtat och sparkande hästar.

PK så det dundrar

Föreställningen är lättsam och mycket allvarlig på en gång. Fyra skådespelare. Vi är i partihögkvarteret där de snälla (PK) populisterna slipar och prövar sina argument. De har lärt sig populismens läxa som är att sanning och vetenskap är oviktigt. Det viktiga är att synas och att kännas.

Utanför finns de onda populisterna (folkets Röst) med grund från nationalism, rasism och fascism. Vi får höra några riktigt härliga och hemska brandtal.

En bit in i föreställningen har de goda populisterna (Folkets Rätt) hittat sina argument och det stora slaget ska stå. Det är två sidor och det oundvikliga sker, attraktion mellan två unga från de olika sidorna. Kärleken gör sig påmind. Liknar det Romeo och Julia? javisst! Tybalts roll blir avgörande.

Roller:

 

Folkets Rätt: Julia, ung, vacker, idealist. Magnus, den äldre starka karismatiska mannen. Tybalt-Tora strategen utan empati

 

Folkets Röst: Roland- Tony, ung, vacker, stridbar.

 

Dessutom deltar publiken som VGR en grupp som beslutar om vad som är sant/rätt och vad som är falskt/fel.  VGR betyder ”Vi som Ger Rätt” eller ”Vetenskap Genom Röstning”

 

Manusarbete pågår

 

Nationalismens fula tryne

Nationalismens fula tryne ifrågasätter nationalismen utan att kräva medhåll.

Egentligen tycker vi att vi borde kräva medhåll, det borde inte behöva vara en debatt om att något som gång på gång visat sig döda, förnedra och skapa krig. Men vi vet att när en människa sätter sig i en teatersalong så blir hela upplevelsen outhärdlig om personen i fråga inte får bestämma själv vad den ska tycka. Så därför kommer vi inte kräva medhåll.

Nationalismens fula tryne är en pjäs som utspelar sig om femtio år i en värld där sverigevännerna regerar. Sverigevännerna med sin retorik om det svenska, om folkhemmet och om det utomstående hotet. Om ett vi och ett dom.

Sverigevännerna försöker måla upp en gnistrande värld, en lysande värld, en värld som står emot det fula och mörka. Men ju längre vi kommer desto mer knakar det i fogarna. Mörk kletig tjära börja rinna in genom sprickorna och argumenten blir mer och mer ihåliga. Hur länge kan vi älska Sverige utan att krama ihjäl ”svenskheten”?

Innan pjäsen är slut har klumpen i magen växt till ett svart hål. Kan det bli såhär bara för att jag vill ha folkdräkt på mig på midsommar? Bara för att jag vill veta vem som bor i mitt kvarter? Bara för att jag faktiskt tycker att det är viktigt att jag kan kommunicera lätt med sköterskan på hemmet där mina föräldrar bor? Det är dom tankarna vi hoppas lämna publiken med. För det är exakt där vi tror att förändring sker. Via medvetenhet och tankar som ifrågasätter sig själva.

Otaliga infallsvinklar har undersökts. Böcker, artiklar och studier har skrivits. Musik har skapats och konstverk har visats upp och människor försöker konstant skapa diskussion om ämnet nationalism. Men fortfarande, år 2016, behövs vår pjäs.

Hur sjukt vi än tycker det är att rasismen fortfarande flödar så är det kanske egentligen inte särskilt oförståeligt. Därför vill vi ta upp nationalismen utan att klaga, utan att anklaga och utan att påstå att världen ser ut som den gör för att någon har gjort fel. Det är nyskapande.

Föreställningen är långt kommen men kan bara slutföras om vi får offentliga stöd, dels av ekonomiska skäl, men mest för att föreställningen ska tas på allvar och gå att ”sälja”. Ansökningar är insända.

Evert Taube 

som du aldrig har hört honom,

precis som vi känner honom.
arbetsnamn.

Mest kända låtar tolkas tillsammans med Simons Forsmans piano. Figurerna och berättelserna finns där. Texterna får liv och musiken tillåts leva. Precis så här tror vi att Evert skulle vilja att hans låtar gjordes år 2017.

 

Föreställningen är c:a två timmar inklusive paus.

 

Medverkande: Simon Forsman, sång och piano. Magdalena Bryneson, sång. Erik Winqvist, sång, saxofon och flöjt.

 

Repetitionerna pågår. Planerad premiär i slutet av 2017

Lower East Manhattan Project

Frijazz

Manifest:

Musikerna är skickliga och kan göra precis vad de vill, nu vill vi göra jazz och vi anser (i detta sammanhang) att jazz alltid söker, söker efter musik, själ, melodi, rytm, det oförklarliga, söker.

Vi anser också att improvisation är den viktigaste grundpelaren. Impulser (speciellt hos den som har lead) ska bejakas och märkas.

I denna orkester är vi också sökande efter grundpulser, men de behöver inte märkas de leder ofta till förvåning. Vi gillar förvåning, även publiken ska bli förvånad. Inget är vad det synes vara allt är, ja just det vad är det?

Form: block om tre låtar

  1. En nyskriven (frijazz)

  2. En standardlåt ganska konventionellt

  3. En standardlåt som får flippra

Kristian Kraftling, piano. Tobias Grenholm, kontrabas och trumpet. Erik Winqvist, sopransaxofon, flöjt och sång.

Träd Skog Saxofon Dans

 

Publiken kommer in i salen. Stolarna är slumpvis uppställda på scengolvet. Gradängen är tom. Publiken sätter sig

 

Inledning: Ett kort föredrag (5 minuter) om Naturskog, Urskog, Regnskog, Skogsplantage. Sverige – tropikerna.

 

En man i slips och stövlar kommer in och ställer sig att granska publiken, småpratar med sig själv om det han ser, mäter, och man förstår att han ser skog och man förstår att han är där för att inventera och föreslå åtgärder. Åtgärderna blir kalhuggning, hyggesplöjning och nyplantering av gran. Man förstår att åtgärderna inte har med inventeringen att göra, det finns bara en tänkbar åtgärd för experten. Inventeringen är för att mannen ska behålla sin professionalitet.

 

Det blir komiskt, hemskt ibland. Kopplingen till rashygien blir besvärande.
Mot slutet hör vi motorsågen brumma. ”Nej vi tar en stor fin skördare i stället så kan vi sitta i hytten och lyssna på p4 medan vi hugger ner skiten” dansbandsmusik

Mörkt


Berättar röst:

”Pappa vad är ett träd?” frågade en son en gång. På bryggan, i solen. Bryggan hade nylagt trädäck. Vad är ett träd? Vilken fråga,,, sonen växte upp. Detta är hans historia.     Och kanske är det pappans långsamma svar.

Långsamt är det första sonen fick lära sig om träd,,  det går långsamt. Eftersom träd har en annan uppfattning om tid. 

 
Musik. saxofon   


För träd har uppfattning om tid.  Så här är trädens uppfattning om tid.....

Berättar sedan om:

Musik, saxofon
 

Du som sitter där på din stol, du är ett träd i en skog,
instruerar publiken att det nu blir 30 minuters saxofonkonsert och att meningen är att du stänger ögonen och känner dig som ett träd i en riktigt gammal skog. Så småningom kan du som vill växa, röra dig, öppna ögonen. Gör vad du vill, det viktiga är att du hela tiden känner efter hur det är att vara skog, känner hur det är att vara i en riktigt gammal skog, en skog som du hitintills aldrig varken sett eller varit i.
Träden är aldrig stilla, de rör sig sakta i vinden, i tiden, i samspelet, kampen. Kan det vara som en långsam dans? Nu börjar vi.

Saxofon Konsert, människorna på stolarna får röra sig och bildar en skog som dansar

 

 


Föreställningen är färdig och väntar på lämpligt tillfälle för premiär.
 

 

Musik saxofon exempel:
 

1   https://dl.dropboxusercontent.com/u/30100705/smakprov1.mp3

https://dl.dropboxusercontent.com/u/30100705/smakprov2.mp3

3   https://dl.dropboxusercontent.com/u/30100705/smakprov3.mp3

4   https://dl.dropboxusercontent.com/u/30100705/smakprov4.mp3

Leve texten!

Den litterära musiken

Stort uttryck i kraft och känslor, var hittar vi det? Jo i den litterära musiken. Bob Dylan fick Nobelpris, det gillar vi. Men i denna föreställning letar vi i den europiska och västasiatiska kulturen. Det blir låtar som sjungits av Jacques Brel, Vladimir Vysotsky, Edith Piaf, Sufiska kärleksdikter, Ruben Nilsson, Boris Vian, Erik Winqvist, troligen också något av Taube, Bellman, Vreesvijk. Vi gillar Lars Forsells översättningar, men något gör vi själva.

 

Temat för föreställningen kommer att vara ”vi och dom blir du och jag”. Dystopi blir till utopi.

 

Föreställningen görs av Simon Forsman, Tobias Grenholm och Erik Winqvist, som tidigare gjort den bejublade ”Ted Gärdestad -sångerna och livet”

 Musik är bäst på scen 

 Teater är omvälvande 

© 2019 Svensk Musik och Teater AB. info@winkir.se   

Telefon: 0708 77 66 67