Ellas Taube final.tif

Nya tankar om gammal poet

 

Därför är Taube viktig. Vilka står på scen? Recensioner.

 

Förställningen är normalt drygt två timmar med paus. Kan kortas ner till en enaktare.

_AYI9412_edited.png
Ellas Taube final_edited.png
tankar om taube kanske.jpg
Erik_Winqvist-18 foto Edward Beskow (2)_

”I kaos längtar man till trastens flöjt” 

Tankar om Taube

Jag vill undersöka Taubes låtar. Förstå varför de berör mig.

Egentigen vet jag inte vad jag letar efter, men låtarna ger mig drivkraft.

 

 

Min koppling till Evert Taube är livslång och intensiv. Visst gillar jag Bellman, men hans verk har distans, jag måste förstå situationen och tiden. Taube skriver om mig och det som jag upplever. Hans låtar kan verka ytliga, men de är inte ytliga, de är sanna.

 

Min vän Vera Siöcrona som umgicks med Evert Taube på fyrtio- och femtiotalet sa en gång att allt han skriver är sant, med poetens rätt. Jag tror på Vera. Hon berättade också om hans karisma, Taube fyllde lokalen, det var som att han dansade in, utan att ta ett enda danssteg.

 

Under några år arbetade jag med framgångsrika personer med udda och speciella begåvningar, man kallar det ofta dyslexi eller adhd. Själv är jag ordblind, men saknar många av de begåvningar som är vanliga hos personer med adhd, så som streetsmarthet, förmåga att leva intensivt i perioder av kärlek och passion. Att ständigt söka kickar. Den ovillkorliga, men krävande kärleken till nuet. Jag ser att Taubes geni är kopplat till dessa begåvningar. Jag ser också att dessa begåvningar har många ”biverkningar”. Hans låtar verkar ha tillkommit när han givit sig hän åt sin personlighet och sitt ”begåvningspaket”. Det är ju både naturligt och mänskligt.

 

Taube beskriver det han ser, som poet. Situationerna känns verkliga och sanna, nästan utopiska. Jag gillar utopier, de ger mig en riktning i livet. Jag njuter av Taubes bilder och av hans beskrivningar.

 

Evert låter sitt alter ego Rönnerdahl säga "I tider av kaos längtar vi till trastens flöjt". Jag håller med. Han levde ofta i kaos och genom honom sjöng trasten.

 

För mig är texterna viktiga. Musiken finns där och leder berättelsen vidare, men jag kan ibland tycka att musiken är så tilltalande att man glömmer texterna, det är synd. Jag vill framhäva texterna och poetens geni. Hans direkthet, tydlighet och sanningslängtan.

 

Är Taube omodern? Kanske, men han är bra.

 

Erik Winqvist

Premiär mars 2022

går att boka nu!

tankar om taube utan txt.jpg

På scen
Ibland är vi två artister ibland fler

Erik Winqvist, sång, saxofon, flöjt, manus och regi
Simon Forsman, piano, sång, kör
Tobias Grenholm, kontrabas, trumpet, sång, kör
Erik Mjörnell, gitarr, kör
Simon Liljeblad, trummor, kör
Kristian Kraftling, piano

Anton Bäckman, piano

 

Affisch, teckningar, programdesign, regihjälp m m.

Ella Bäckman

tankar om taube utan txt.jpg
Ella Bäckman Evert Taube 2_edited_edited

Utdrag ur ”Så talade Rönnerdahl” och ”Tillägnan”

Är du poet så gyckla ej med orden
men bruka folkligt språk i dina dikter!
Det språk som talas man och man emellan
skall du ge konstens prägel i din sång.

Nu födas många språkligt hemska kväden
och nervsjukt kusliga och hopplöst dunkla,
man säger: tidens människa är trasig
och kuslig, giv henne då sådan sång!

Välj du det svårare: förbliv naturlig!
Dödsstrålens tid med larm av megafoner
skall ej förbanna dina svärmerier.
I kaos längtar man till trastens flöjt.

 

Min poet, när blir du vuxen?

När blir det djup och allvar i din diktan?

När får din dikt den sanna konstens prägel?

 

Jag svarar: -När ditt hjärta rörs därav

Fokuserar på orden

Föreställningen fokuserar på orden. På vad Taube skriver i sina texter. Musiken finns alltid med och stöder tankarna kring Taube och hans diktning.

 

Några recensenter om Erik Winqvists tidigare Taubetolkningar    

 

"förstklassig musikunderhållning" "kan njuta av en riktigt högklassig musikunderhållning" "Evert Taubes melodier är så medryckande att man nog måste ha hela benet gipsat föra att kunna låta bli att trampa takten med foten" "mustiga knivskarpa bilder blixtrar förbi. Det är humor och allvar om vartannat. Erik Winqvist försöker inte vara någon Taube kopia. Han sjunger Taube på sitt eget vis, men med samma känsla och sångarglädje".

Nyheterna  


" hva i alle dager er dette? Men, Taube tolkes på en måte jeg sjeldent har hørt. Tekstene står absolutt i høysetet. Innholdet kommer utrolig godt frem. Jeg oppdager nye ting med sanger jeg i mange å har lirt av meg" ”Erik Winquist har en tolkningsmåte som gir meg assosiasjoner til f.eks. Pär Sörman og en vibrato à la Fred Åkerström” "Dersom du ikke er "fanatiker" som må ha Taube slik vi er vant til at han skal låte, anbefaler jeg CD'en. Den gir en helt ny opplevelse av tekstene"

Norsk Viseforum, Jan-Erik Pettersson

 

"Både fyndigt och vackert"
"sjunger liksom från fåtöljen mitt emot, det är mycket okonventionellt inspelat, variationsrikt framfört, inte minst klangligt, och långtifrån de gängse estradörernas framtoning

Kammarmusik Nytt, Anders Jansson

 

”tar ut lite större svängar än vad som varit vanligt bland våra Taubesångare” 

Sveriges Radio P2, Torbjörn Ivarsson

tankar om taube utan txt.jpg

Kort biografi

Evert Taube föddes på Vinga år 1890 som nummer fyra i en familj med tretton

barn.

 

Efter en fragmatisk skolgång ville han bli målande konstnär eller eventuellt författare. Hans far ville att han skulle skaffa sig ett jobb som han kunde försörja sig på. Han smet till Stockholm och levde ur hand i mun. Fick så småningom några  texter publicerade och träffade bland annat Albert Engström och förlovade sig med hans dotter.

Hans liv var bohemiskt och han gick till sjöss och reste runt världen. Ett par år stannade han i Argentina och blev Argentinsk medborgare. Första världskriget kom och han var tvungen att åka hem.

För att försörja sig prövade han både målning och att vara författare. Det var när han kom på att han kunde skriva sjömansvisor som pengar började rulla in. Sjömansvisor och valser var dåtidens schlager, där fanns en nisch.

Han gifte sig med Astri Bergman, skulptör.

Evert Taube dog 1976..

 

Utförligare levnadsteckning finns på Sällskapet Astri och Evert Taubes vänners hemsida.

 

Avslutande monolog

Ansvarslös men klok och klarsynt.

Streetsmart, styrdes av kärlek och passion, gillade kickar. Sådan var Evert Taube

 

”I kaos längtar man efter trastens flöjt”, det låter han Rönnerdhal säga. Det är sant I kaos längtar man efter trastens sång.

 

Han sjöng som Rönnerdahls trast. Kan man klandra en trast för att den är ansvarslös?

Varför skulle vi klandra den klarsynta/vackra trasten. Trasten kan inte ta ansvar, men den kan sjunga.

 

Taubes alla utopiska verk går in i vårt undermedvetna och ger oss en riktning. Det vet han inte om, han sjunger.  De människor som har hans typ av begåvningar, dom lockar och drar, imponerar. Men dom ska inte styra, dom ska inte ta beslut, det vore ansvarslöst. Trasten kan ju inte ta ansvar, nej den ska sjunga. Deras sång är viktig. Kanske nödvändig.

Det finns många trastar som sjunger vackert. Och vi väljer vilken trasts sång vi ska följa.. Någon leder oss ner i träsket, den sortens trastar dras vi till, dom lockar oss...

Taubes sång leder oss till ängen, skogen , havet, skärgården, undersöker livets mysterium och visar oss kärleken. Det är en bra trast. Genial.

Du, välj vilka trastar du ska följa. Välj en trast som leder dig till ett gott liv i ett bra samhälle. Taube är en sådan trast. Låt trasten Taube sjunga sig in i ditt undermedvetna. Lätt och enkelt.

Taube han sjunger och som han sjunger.

Bokning: info@winkir.se eller telefon 0708 77 66 67

Ellas Taube final.tif

Produceras av Svensk Musik och Teater AB som förutom musik och teater även arbetar med utopier, miljöinformation, talare och andra konstprojekt. www.musikochteater.se

Affisch, program och teckning Ella Bäckman. Foto Edward Beskow.

Ellas Taube final.tif
Ellas Taube final.tif
tankar om taube kanske.jpg